Kliendisuhte loomisel tuleb kõigepealt selgeks teha vastaspoole esindaja, kes ta on ehk uurida koostööpartneri tausta. Peab teada saama, kas selline ettevõte on olemas ja kas isikul, kes firmat esindab, on õigus olla selles rollis. Esindust saab kontrollida esindusõigusega isikute nimekirja alusel ja kui inimene, kellega suhtlete, ei ole seal nimekirjas, peab tal olema vastav volitus. Kõiksugustest tellimustest ja tellimuste kinnitustest soovitame jätta vastava jälje, nii on võimalik probleeme ennetada ja hilisemaid vaidlusi vältida.
Creditinfo andmebaas on loodud nii, et see vastaks krediidiasutuste krediteerimisnõuetele ehk siis kõik Eestis tekkivad ettevõtted, nende esindusõigused, ettevõtete majandusaruanded, võlgnevused jms on andmebaasis registreeritud. Andmete uuendamine toimub seejuures väga kiiresti – enamik muudatustest registreeritakse tunni aja jooksul. Sama kehtib ka ettevõtte üldandmete kohta. Ka majandusinfo uuendatakse igapäevase seisuga, seega on Creditinfo andmebaas E-Krediidiinfo väga täpne ja tänu sellele ei pea midagi enam üle kontrollima.
Kaalu kliendi ostuvõimet
Kui ettevõte on tuvastatud ja kõik klapib, on järgmine samm mõelda, milline pakkumine kliendile, koostööpartnerile võiks sobida ja millised on müügitingimused. Teises faasis peaks hindama, kui suur on ettevõtte ostuvõime, mida kirjeldavad näiteks ettevõtte suurusnäitajad ehk müügitulu suurused, kaudselt ka tegevusala ja töötajate arv, samuti on näiteks majandusaasta aruandes kirjas, mille peale ettevõte on varem kulutanud ja kuhu investeerinud, palju laenu võtnud jm. Ideid, kuidas müük võiks paremini õnnestuda, nendest andmetest saab. Oluline on saada kätte tunnetus, kui suur see müügipakkumine üldse olla võiks.
Finantsandmed (aastaaruanne, käive, kasum) annavad põhjalikumalt aimu ettevõtte ärimudeli toimimise ja käekäigu kohta. Vaata ka kuidas aastaaruandeid omal käel analüüsida.
Peamised krediidikahjud tekivad püsiklientidest. Tihti juhtub nii, et kui leping on kliendiga tehtud, siis kuu aja pärast ei tea sa rohkem kui seda, kas klient sinu väljastatud arved maksab. Selleks, et olla jooksvalt kursis kliendi ettevõttes toimuvaga (näiteks, kas kliendil tekib võlgnevusi teiste krediteerijate juures, uus omanik, klient kolib, muutub nimi või muud sellist), peab teostama riskide üle järelevalvet – see on klassikaline seireteenuse loogika. Samuti võivad kliendi kohta tekkida hoopis uued andmed, mis on positiivsest küljest olulised – ettevõte esitas uue majandusaasta aruande ja käive on oluliselt kasvanud – selge, tuleb müügipakkumisi suurendada!
Kui järelevalve on läbi viidud, peame paraku arvestama ka sellega, et pikemas perspektiivis lõpetab osa kliente ikkagi negatiivselt ja see on normaalne, kui pisike osa krediidiportfellist ka võlgu jääb ning kustub Äriregistrist koos võlgadega. Krediidiportfellid kannatavad umbes üheprotsendilist krediidikadu, seega tasuks jälgida, et kadu ei oleks suurem. Tõsi küll, alustav ettevõte peab turul laienemisfaasis suuremaid riske võtma. Kui võlasituatsioon tekib, on hea mõjutusvahend võlgade tagasisaamiseks Maksehäireregister, kuhu kindlasti tasub kanne teha ja kui see ei aita, siis on võlg juba üle kahe kuu vana ning tasuks mõelda inkassoteenuse kasutamisele.
Kui te ei ole veel E-Krediidiinfo klient, siis oma vajadustele kõige paremini vastava paketi leiate pakettide võrdluse lehelt, kus saate ka E-Krediidiinfoga liituda.
Lisa kommentaar
Vabandust, kommenteerimiseks pead sisse logima.